Možná už za 30 let budeme jezdit rychlovlaky z Prahy do Brna
Kdo chce v současné době cestovat vlakem z Brna do Prahy, může si zvolit jednu ze dvou různých tratí. První vede přes Českou Třebovou a druhá přes Havlíčkův Brod. Jenže ještě předtím než se dva různé vlakové spoje vydají každý svým směrem, musí z brněnského hlavního nádraží ujet nevelkou rychlostí totožnou trasu dlouhou asi 5 kilometrů. Přesněji, směrem na sever kolem teplárny na Radlase přes městské části Zábrdovice a Židenice až na předměstí Brna do Maloměřic zhruba do míst, kde pod dnešním vysokým komínem dříve stála známá cementárna. Pro porovnání se jedná o asi stejnou vzdálenost, jako je v Praze mezi zastávkami "metra" Anděl a Želivského.
Vlak ve směru na Českou Třebovou projede od bývalé cementárny přes několik tunelů a nad tokem řeky Svitavy se vydá přes Bílovice nad Svitavou, Adamov a Blansko dále na sever. A docela pomalu musí od bývalé maloměřické cementárny ujet navíc dalších asi 5 kilometrů také vlak ve směru na Havlíčkův Brod. Trať s několika zatáčkami se zde po velkém a táhlém oblouku nad městskou částí Obřany a pod sídlištěm Lesná stáčí na severozápad. Teprve když vlak projede přes stanici Brno-Královo Pole, až tam se může ve směru na Kuřim, Tišnov a Žďár nad Sázavou trochu více rozjet. Bližší informace o železničních koridorech v ČR a staré jízdní doby mezi Prahou a Brnem viz https://cs.wikipedia.org/wiki/První_železniční_koridor
Z výše uvedeného popisu vyplývá, že ani jedna ze dvou terénně nevýhodných tratí přes severní okraj Brna ve směru do Prahy, které svými parametry vyhovují spíše jen pro příměstskou dopravu, vysokorychlostní nikdy nebudou! Dodnes nejsou vhodné ani pro soupravy Pendolino a pokud nějaké do Brna (nejčastěji v roce 2008 jezdily), jednalo se jen o zkušební provoz. Zmíněné brněnské severní tratě vznikly před více než 100 lety po částech tak, že mezi starými strojírenskými a textilními průmyslovými areály a vojenskými sklady došlo k postupnému propojení kratších vlečkových spojek. Bližší informace o nasazení pendolina na brněnské expresy v roce 2008 a o letošní uzavírce hlavního nádraží v Brně viz http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-zpravy/-2006/
Pro rychlejší cestu z Brna do Prahy vlakem se proto uvažuje o možnosti zcela jiné a tou je modernizace stávající jižní tratě přes Rosice a Jihlavu. Podle článku "Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná" by se VRT (tedy vysokorychlostní trať) z Brna do Prahy přes Vysočinu mohla začít stavět za 8 let, protože Česká republika se Evropské unii zavázala, že její první kilometry postaví do roku 2030. Bližší podrobnosti viz http://jihlava.idnes.cz/debata-o-vysokorychlostni-trati-pres-vysocinu-v-namesti-nad-oslavou-1js-/jihlava-zpravy.aspx?c=A160528_2249624_jihlava-zpravy_mv
Zastáncům odsunu brněnského hlavního nádraží o asi 800 metrů směrem na jih asi stále nedochází, že možná někdy tady bude (za naprosto šílenou částku) 20 miliard korun postavena pouze jen "o něco větší a lepší čekárna na vlak" a několik krytých peronů a - nic víc. Nízká úroveň cestování vlaky po starých a pomalých tratích přes severní území Brna zůstane i nadále dlouho stejná. A kde "Dopravní podnik města Brna" potom vezme peníze na prodloužení tramvajových linek k novému nádraží, dodnes neví...!
V naší zemi s tradicí budovatelských pětiletek je dodnes zvykem plánovat dlouhodobě. A hezky slibovat a sliby nakonec neplnit. Jakou krásnou utopistickou vizi pro osobní dopravu měla před 30 lety v roce 1986 (kdy na Ukrajině bouchl Černobyl) pro nás Štrougalova vláda, tedy v čem asi tak budeme za 30 let v roce 2016 po naší železnici se státním podnikem ČSD jezdit, si umí představit všichni občané dříve narození.
Letos narozeným dětem bude 30 let v roce 2046. Komfortního cestování skutečnými rychlovlaky z Prahy do Brna, jako jsou dnes celkem běžné TGV ve Francii, se ovšem tady zřejmě nedočkají ani za těch 30 let. Mimo jiné třeba kvůli tomu, že traťové zabezpečovací systémy jsou u nás pro dalekou budoucnost zatím konstruovány pro maximální rychlost vlaků 160 kilometrů za hodinu - a proto s největší pravděpodobností tady budeme celkem spolehlivě i za 30 let ještě 100 let za opicemi.
Petr Šindelář
Téměř přesně podle rčení Kdo seje vítr, sklízí bouři
se vládě daří naštvávat tisíce lidí sliby, že tiskopisy žádostí o dávky zjednoduší a zdigitalizuje. A nebo, když se 3 mobilní operátoři rozhodli, že svoje zákazníky přinutí komunikovat nejen přes sociální sítě, ale hlavně přes...
Petr Šindelář
Nechat se přepadnout? A nebo se raději účinně ubránit!?
Kdo v noci nejezdí domů taxíkem či autem a na pěší cestu nemá doprovod, musí počítat s napadením. Nechat si vzít peníze, mobil a ještě utrpět zranění, si každý rozmyslí. Nebezpečí ale číhá také v lese a každý hledá způsoby jak...
Petr Šindelář
Jurečka bez změn v zákonech a ústavě touží zvýšit zaměstnanost!
Na pomoc si vzal počítače a na výběr vzdělávacích kurzů zavedl e-shop. Nárok na dávky chce ztížit a zájem o práci na venkově naopak zvýšit. Premiér ale tvrdí, že 2 miliardy korun ve prospěch venkova nevydá a státní rozpočet...
Petr Šindelář
Zahájení běžného provozu rychlovlaků v Česku nikdo nezná!
Trasu Brno-Praha může ujet za slabou hodinu, i když se stále neví kudy pojede? A nebo, jak často bude kolik souprav jezdit za týden a za kolik korun? Dalších otázek na téma rychlovlaky je hodně, a většina z nich musí zůstat bez...
Petr Šindelář
Velká a pěkně přechválená důchodová reforma Fialovy vlády (počtvrté)
Obě státní cestovní kanceláře České republiky Úřad vlády a Poslanecká sněmovna pořádají pro vyvolené zájezdy do ciziny o 106. Vyvolení prý přivážejí pro občany z ciziny neznámé metody práce a přizpůsobují je stylu života u nás...
Petr Šindelář
HokusPokus "Spolu dáme Česko dohromady" pořád nějak nefunguje
a připomíná hru Letadlo. Až návrhy vlády, jak se budou lidem na venkově otevírat prodejny potravin, ordinace lékařů, lékárny, pošty a jak bude lepší doprava a bydlení, začnou procházet Sněmovnou, nezůstane tam kámen na kameni...
Petr Šindelář
Proč je úroveň ostrahy objektů téměř stejná jako před 40 lety?
Česko nedělá pro zvýšení bezpečnosti občanů téměř nic. Ačkoliv držitelů zbraní je několik stovek tisíc, jen málokdo dokáže zacházet s pistolí tak, aby mohl vždy spolehlivě bránit nejen sebe, ale i další ohrožené osoby v okolí...
Petr Šindelář
Manuál pro úředníky, ovšem zásadně nevhodný pro občany (2)
Po všech stránkách skvěle vymyšlený, přesto na nejvyšší úrovni schopný ztrpčit obyčejným lidem život. Jeho autor je neznámý, ale traduje se, že vznikl tam, kde se pod vlivem etanolu často provádějí obstrukce a ve snaze...
Petr Šindelář
Vážení občané, všechno bude. I mléko bude! A bude taky plyn!
A dostupné byty, uhlí, dřevo, banány, auta, rychlovlaky, dálnice, mandarinky, elektřina. Jak ještě dlouho se lidé nechají klamat lháři, co po roce 1989 slibovali a máloco splnili? Co bezpracně shrábli miliony a zmizeli, aby...
Petr Šindelář
Vyslovovat nedůvěru celé vládě je zbytečné! Lepší by byla možnost
vyslovit nedůvěru jednomu ministrovi (ministryni). Shození celé vlády znamená nutnost konat předčasné volby a hlavně zbytečnou ztrátu času. V případě druhém by všechny, co by zatoužili po brzkém vládnutí, musela rychle přejít...
Petr Šindelář
Manuál pro úředníky, ale zásadně nevhodný pro občany (1)
Po všech stránkách skvěle vymyšlený, přesto na nejvyšší úrovni schopný obyčejným lidem ztrpčit život. Jeho autor je neznámý, ale traduje se, že vznikl tam, kde se často pod vlivem ethanolu provádějí obstrukce s hodně...
Petr Šindelář
Velká a pěkně přechválená důchodová reforma Fialovy vlády (potřetí)
Zákonodárci běžným občanům dodnes nedokázali, že dokážou sníst desetkrát více jídla, když berou 10krát vyšší platy. Pokud by měli jít vzorem, a zpět do práce, co není v ČR povinná, poslali tisíce lidí, museli by je umět při...
Petr Šindelář
Dostat se do finanční tísně je možné celkem snadno i nechtěně!
Místní teplárny v zimě vytápěly byty dražším plynem a účty dostali občané. Když se zajímali o příspěvky na bydlení, mohli často narazit. Příjem žádostí on-line nefunguje tak, jak by podle desítek našich digitálních expertů z...
Petr Šindelář
Za poklesem tržeb bývá vedle vysokých cen ještě něco dalšího!
Privátní televize přeruší filmy a seriály cca každých 15 minut reklamami na zboží, co nelze koupit a nebo jej nikdo nechce. A navíc, tvůrci webovek vytvářejí zájemcům o nákupy často nesmyslné podmínky k zlosti. I přes prázdné...
Petr Šindelář
Jak ministři Bartoš a Jurečka začnou digitalizovat Česko
se možná pozná podle údajů na občanských průkazech. Co na nich zmizí a nebo přibude a nebo, zda zmizí průkazy? Aby občané neschopný stát zbytečně často neobtěžovali, vymyslel na ně řadu nepříjemných bičů. Třeba, co je čtečka...
Petr Šindelář
Mezi provozní výdaje vlády ČR ve výši 1 403 335 781 korun ročně nepatří
rozhodně náklady na zdravotní péči občanů, na sociální dávky, na důchody starobní, invalidní a pozůstalostní, platy na Úřadech práce, ani na platy pro učitele, hasiče, policisty, vojáky, pečovatelky v Domovech důchodců, lékaře...
Petr Šindelář
Velká a hodně přechválená důchodová reforma Fialovy vlády (podruhé)
Najít správné úspory na úřadech, co patří pod ministerstvo práce a sociálních věcí se moc nedaří a trapné úspory se objevují i ve zdravotnictví. Ministři Fialovy vlády si platy nesnížili ani o korunu a občanům radí, jak mají...
Petr Šindelář
Konec dnešních aut v Česku bude možná překvapivě rychlý a neodvratný
Prodej nových aut se spalovacími motory skončí v roce 2035. Když se přechod na emisní normu Euro7 oddálit nepodaří, v provozu začnou přibývat elektromobily. Spolu s hybridy jich u nás jezdí asi 16 tisíc a elektřina čeká také na...
Petr Šindelář
Téměř přesně podle rčení Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu
až se ucho utrhne, se v Česku mnoha kandidátům v rozporu s volebními sliby úspěšně daří si po volbách tropit z naivních voličů blázny. Až se pantátům nahoře dařit přestane, Česko se stane místem, kde se budou ve zvýšené míře...
Petr Šindelář
Obliba Fialovy vlády roste neustále každým dnem (2)
Ale zda pozitivně nahoru a nebo negativně dolů, si už musí určit každý sám. Hory různých nápadů mířící loni proti Babišovi a nyní převlečené do konsolidačního balíčku, se budou po vylepšení ve Sněmovně realizovat asi příští rok...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 322
- Celková karma 18,94
- Průměrná čtenost 1155x