Jako zimní boty, klouzají zimní pneumatiky úplně stejně
Jenže ty byly ocelové a ničily suché vozovky. V hlubším sněhu byly zcela neúčinné. A proto bylo jejich používání za pár let zakázáno. K napsání následujících řádků mně navedl blog Ivo Rottenberga ze dne 15.11., pod názvem: "Je s podivem, že v polovině listopadu", který tak trochu jen doplním. Typické zimní pneumatiky z dob před 30 lety s desénem OR 7 měly vysoké špalky a byly vhodné do sněhu všech kvalit (čerstvě napadaného a nebo už do rozbředlé prosolené kaše). Na suché silnici pak dokázaly ovšem nehezky rozdrnčet celé auto. S dnešními zimními pneumatikami nemají ty staré už téměř vůbec nic společného. Přesto všechno i dnes průměrná zimní pneumatika s desénem šípového klínu na vrstvě 20 centimetrů prašanu v podstatě už končí a je nutné montovat řetězy. Proto platí, že ani dnešní zimní pneumatiky nejsou žádnou zázračnou spásou. Řidiči nedovolují jet úplně automaticky v každé situaci na kluzké vozovce rychleji a také tak stejně bezpečně, jako v létě na gumách letních. Za posledních 30 let se klimatické podmínky u nás změnily natolik, že se stále častěji vyskytují mlhy a dokonce i smog. Dříve k nám dovážené francouzské vozy byly osazeny předními mlhovkami se žlutými skly. Žlutě svítící mlhovky byly mnohem lépe viditelné, než ty bílé. Je s podivem, že na nové vozy se stále ještě dnes přední mlhovky nemontují standardně. Většinou jsou až v příplatkové výbavě. Místo různých nepotřebných cingrlátek by tak byly mnohem užitečnější. Kromě mlhy jsou zvláště za hustého sněžení ve tmě, zcela nepostradatelné. Podobně nedůvěřivě se před 20 lety tvářila naše policie u dovážených vozů na "třetí brzdové světlo". Měla už dokonce chuť přinutit jejich majitele, aby si to světýlko raději přelepili páskou (protože prý nebezpečně oslňuje!). Kdo nemíní respektovat, že je třeba 8 pod nulou (kdy už přestává fungovat sůl a sníh se mění na hmotu podobnou hrubé mouce) a z kaluží se znovu dělá led, tomu stejně žádné zimní pneumatiky nikdy nepomohou. Pro nepoučitelné žádné rady neplatí. Ale třeba tato jedna nějakému zimnímu nováčkovi, kterému jde o život na silnici každou vteřinou úplně stejně, jako tomu hazardérovi, snad ochrání před pokřivením aspoň plechy. Asi ze všeho nejhorší je zcela nečekané mrznoucí mrholení. Autorádio je dobrá věc. Proti tomu, že si jej někdo pustí na plné pecky, (že je zvenku slyšet jen duc, duc, duc), taky nelze nic namítat, ale v zimě je občas rozumné rádio vypnout a poslouchat kola, která se točí pode mnou. Když šumí voda, je to dobré. Ale až nastane klid a nejsem na suchu, tak jsem zcela určitě na náledí! Pomalu ubrat plyn a pokud je to možné, pravými koly opatrně najet na štěrkovou krajnici nebo tamtéž na nízkou vrstvu sněhu. Tak aspoň u půlky auta budu mít jistotu, že se nebudu bezmocně klouzat. Nevjedu nechtěně aspoň do protisměru a nebo do něčeho nevrazím. Ale samozřejmě, nemohu jet přitom stovkou, ale jen třeba 40 a nebo dokonce i krokem.
Petr Šindelář
Téměř přesně podle rčení Kdo seje vítr, sklízí bouři
se vládě daří naštvávat tisíce lidí sliby, že tiskopisy žádostí o dávky zjednoduší a zdigitalizuje. A nebo, když se 3 mobilní operátoři rozhodli, že svoje zákazníky přinutí komunikovat nejen přes sociální sítě, ale hlavně přes...
Petr Šindelář
Nechat se přepadnout? A nebo se raději účinně ubránit!?
Kdo v noci nejezdí domů taxíkem či autem a na pěší cestu nemá doprovod, musí počítat s napadením. Nechat si vzít peníze, mobil a ještě utrpět zranění, si každý rozmyslí. Nebezpečí ale číhá také v lese a každý hledá způsoby jak...
Petr Šindelář
Jurečka bez změn v zákonech a ústavě touží zvýšit zaměstnanost!
Na pomoc si vzal počítače a na výběr vzdělávacích kurzů zavedl e-shop. Nárok na dávky chce ztížit a zájem o práci na venkově naopak zvýšit. Premiér ale tvrdí, že 2 miliardy korun ve prospěch venkova nevydá a státní rozpočet...
Petr Šindelář
Zahájení běžného provozu rychlovlaků v Česku nikdo nezná!
Trasu Brno-Praha může ujet za slabou hodinu, i když se stále neví kudy pojede? A nebo, jak často bude kolik souprav jezdit za týden a za kolik korun? Dalších otázek na téma rychlovlaky je hodně, a většina z nich musí zůstat bez...
Petr Šindelář
Velká a pěkně přechválená důchodová reforma Fialovy vlády (počtvrté)
Obě státní cestovní kanceláře České republiky Úřad vlády a Poslanecká sněmovna pořádají pro vyvolené zájezdy do ciziny o 106. Vyvolení prý přivážejí pro občany z ciziny neznámé metody práce a přizpůsobují je stylu života u nás...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Trump se vidí jako disident, soud je pro něj marketingová sklizeň, tvrdí expert
Premium Pokud dojde na televizní debatu Donalda Trumpa a Joea Bidena, jako jednoznačný vítěz z ní vzejde...
Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou
Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...
- Počet článků 322
- Celková karma 21,05
- Průměrná čtenost 1155x