Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Možná už za 30 let budeme jezdit rychlovlaky z Prahy do Brna

Účastníky vášnivých debat o odsunu nádraží v Brně stále dost paradoxně nezajímá, kudy vlastně jednou budou do Prahy jezdit rychlovlaky, když po tratích současných dosud nejezdí ani Pendolina...  

Kdo chce v současné době cestovat vlakem z Brna do Prahy, může si zvolit jednu ze dvou různých tratí. První vede přes Českou Třebovou a druhá přes Havlíčkův Brod. Jenže ještě předtím než se dva různé vlakové spoje vydají každý svým směrem, musí z brněnského hlavního nádraží ujet nevelkou rychlostí totožnou trasu dlouhou asi 5 kilometrů. Přesněji, směrem na sever kolem teplárny na Radlase přes městské části Zábrdovice a Židenice až na předměstí Brna do Maloměřic zhruba do míst, kde pod dnešním vysokým komínem dříve stála známá cementárna. Pro porovnání se jedná o asi stejnou vzdálenost, jako je v Praze mezi zastávkami "metra" Anděl a Želivského.

Vlak ve směru na Českou Třebovou projede od bývalé cementárny přes několik tunelů a nad tokem řeky Svitavy se vydá přes Bílovice nad Svitavou, Adamov a Blansko dále na sever. A docela pomalu musí od bývalé maloměřické cementárny ujet navíc dalších asi 5 kilometrů také vlak ve směru na Havlíčkův Brod. Trať s několika zatáčkami se zde po velkém a táhlém oblouku nad městskou částí Obřany a pod sídlištěm Lesná stáčí na severozápad. Teprve když vlak projede přes stanici Brno-Královo Pole, až tam se může ve směru na Kuřim, Tišnov a Žďár nad Sázavou trochu více rozjet. Bližší informace o železničních koridorech v ČR a staré jízdní doby mezi Prahou a Brnem viz  https://cs.wikipedia.org/wiki/První_železniční_koridor

Z výše uvedeného popisu vyplývá, že ani jedna ze dvou terénně nevýhodných tratí přes severní okraj Brna ve směru do Prahy, které svými parametry vyhovují spíše jen pro příměstskou dopravu, vysokorychlostní nikdy nebudou! Dodnes nejsou vhodné ani pro soupravy Pendolino a pokud nějaké do Brna (nejčastěji v roce 2008 jezdily), jednalo se jen o zkušební provoz. Zmíněné brněnské severní tratě vznikly před více než 100 lety po částech tak, že mezi starými strojírenskými a textilními průmyslovými areály a vojenskými sklady došlo k postupnému propojení kratších vlečkových spojek. Bližší informace o nasazení pendolina na brněnské expresy v roce 2008 a o letošní uzavírce hlavního nádraží v Brně viz  http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-zpravy/-2006/

Pro rychlejší cestu z Brna do Prahy vlakem se proto uvažuje o možnosti zcela jiné a tou je modernizace stávající jižní tratě přes Rosice a Jihlavu. Podle článku "Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná" by se VRT (tedy vysokorychlostní trať) z Brna do Prahy přes Vysočinu mohla začít stavět za 8 let, protože Česká republika se Evropské unii zavázala, že její první kilometry postaví do roku 2030. Bližší podrobnosti viz  http://jihlava.idnes.cz/debata-o-vysokorychlostni-trati-pres-vysocinu-v-namesti-nad-oslavou-1js-/jihlava-zpravy.aspx?c=A160528_2249624_jihlava-zpravy_mv

Zastáncům odsunu brněnského hlavního nádraží o asi 800 metrů směrem na jih asi stále nedochází, že možná někdy tady bude (za naprosto šílenou částku) 20 miliard korun postavena pouze jen "o něco větší a lepší čekárna na vlak" a několik krytých peronů a - nic víc. Nízká úroveň cestování vlaky po starých a pomalých tratích přes severní území Brna zůstane i nadále dlouho stejná. A kde "Dopravní podnik města Brna" potom vezme peníze na prodloužení tramvajových linek k novému nádraží, dodnes neví...!

V naší zemi s tradicí budovatelských pětiletek je dodnes zvykem plánovat dlouhodobě. A hezky slibovat a sliby nakonec neplnit. Jakou krásnou utopistickou vizi pro osobní dopravu měla před 30 lety v roce 1986 (kdy na Ukrajině bouchl Černobyl) pro nás Štrougalova vláda, tedy v čem asi tak budeme za 30 let v roce 2016 po naší železnici se státním podnikem ČSD jezdit, si umí představit všichni občané dříve narození.

Letos narozeným dětem bude 30 let v roce 2046. Komfortního cestování skutečnými rychlovlaky z Prahy do Brna, jako jsou dnes celkem běžné TGV ve Francii, se ovšem tady zřejmě nedočkají ani za těch 30 let. Mimo jiné třeba kvůli tomu, že traťové zabezpečovací systémy jsou u nás pro dalekou budoucnost zatím konstruovány pro maximální rychlost vlaků 160 kilometrů za hodinu - a proto s největší pravděpodobností tady budeme celkem spolehlivě i za 30 let ještě 100 let za opicemi. 

Autor: Petr Šindelář | pondělí 6.6.2016 9:53 | karma článku: 15,68 | přečteno: 966x
  • Další články autora

Petr Šindelář

Téměř přesně podle rčení Kdo seje vítr, sklízí bouři

se vládě daří naštvávat tisíce lidí sliby, že tiskopisy žádostí o dávky zjednoduší a zdigitalizuje. A nebo, když se 3 mobilní operátoři rozhodli, že svoje zákazníky přinutí komunikovat nejen přes sociální sítě, ale hlavně přes...

18.4.2024 v 9:52 | Karma: 25,97 | Přečteno: 745x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Nechat se přepadnout? A nebo se raději účinně ubránit!?

Kdo v noci nejezdí domů taxíkem či autem a na pěší cestu nemá doprovod, musí počítat s napadením. Nechat si vzít peníze, mobil a ještě utrpět zranění, si každý rozmyslí. Nebezpečí ale číhá také v lese a každý hledá způsoby jak...

2.4.2024 v 9:52 | Karma: 13,78 | Přečteno: 537x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Jurečka bez změn v zákonech a ústavě touží zvýšit zaměstnanost!

Na pomoc si vzal počítače a na výběr vzdělávacích kurzů zavedl e-shop. Nárok na dávky chce ztížit a zájem o práci na venkově naopak zvýšit. Premiér ale tvrdí, že 2 miliardy korun ve prospěch venkova nevydá a státní rozpočet...

18.3.2024 v 9:52 | Karma: 14,62 | Přečteno: 306x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Zahájení běžného provozu rychlovlaků v Česku nikdo nezná!

Trasu Brno-Praha může ujet za slabou hodinu, i když se stále neví kudy pojede? A nebo, jak často bude kolik souprav jezdit za týden a za kolik korun? Dalších otázek na téma rychlovlaky je hodně, a většina z nich musí zůstat bez...

4.3.2024 v 9:52 | Karma: 16,13 | Přečteno: 297x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Velká a pěkně přechválená důchodová reforma Fialovy vlády (počtvrté)

Obě státní cestovní kanceláře České republiky Úřad vlády a Poslanecká sněmovna pořádají pro vyvolené zájezdy do ciziny o 106. Vyvolení prý přivážejí pro občany z ciziny neznámé metody práce a přizpůsobují je stylu života u nás...

20.2.2024 v 9:52 | Karma: 26,75 | Přečteno: 663x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 322
  • Celková karma 21,05
  • Průměrná čtenost 1155x
Moje články s často zcela nezbytnou dávkou ironie jsou o věcech a událostech ze života kolem nás a nejen z jižní Moravy.  V minulosti jsem profesně působil v oborech reklamní grafiky a vědecké ilustrace. Nejsem členem žádné politické strany a ani hnutí - a protože je pokládám za zbytečné, od roku 2016 nechodím k žádným volbám. Podle osobní zkušenosti se řídím heslem: "Všechno zlé je k něčemu dobré". Nyní jsem důchodce (ročník 1949, Blíženec).