Jak jednička v čerstvosti Lidl vypráví lidem v Česku pohádky

15. 08. 2019 9:52:00
O čerstvých uzeninách a džusech, o rybách, o sýrech, o křupavém pečivu, o šťavnatém ovoci sklizeném včera v sadech, o voňavé zelenině dnes přivezené z polí. Člověk by téměř uvěřil, že právě zde si koupí něco opravdu zvláštního...

Německý diskont Lidl (ze skupiny "Lidl & Schwarz-Gruppe") kam patří také Kaufland, začal na českém trhu působit s obchodním heslem "Správná volba" v roce 2003 a nyní v ČR provozuje 230 prodejen. Přibližně v roce 2017 začal Lidl používat druhé obchodní heslo Jednička v čerstvosti, i když hovořit o čerstvosti pravdivě může občas jen v případě sortimentu ovoce a zeleniny a částečně u pečiva. Viditelně plesnivé ovoce, které by mělo být dávno zlikvidováno, se u Lidla zřejmě z důvodů úsporných pod cenou občas kupodivu doprodává (asi před třemi lety jsem viděl dvě stařenky, jak se málem porvaly, když si mezi plesnivými mandarinkami vybíraly mandarinky plesnivé nejméně!). A protože na rozdíl třeba od řetězců Albert, Billa, Globus a jiných Lidl pultový prodej lahůdek nemá, prodávají se v tomto řetězci vedle kusové zeleniny, ovoce a pečiva z vlastní pekárny, ostatní druhy zboží od výrobců již zvážené a zabalené.

Zahraniční obchodní řetězce přicházely na území Československa po Sametové revoluci od roku 1990 postupně proto, aby u nás mohly začít provádět vysokou kulturu prodeje zboží podle západoevropských standardů a zároveň, aby si ze světa neznalých českých zákazníků mohly začít dělat pomocí bezduchých reklam nemístnou legraci. Jen podvodník nemluvící úplnou pravdu může vydávat vakuově balené uzeniny, sýry a třeba nakládané ryby narvané éčky a konzervanty za nevšedně čerstvé. A jen spotřebitelé málo vzdělaní (nebo přesněji špatně informovaní) si je mohou s vydatnou pomocí falešné reklamní bubliny o kvalitě u Lidla koupit! Je stále velký rozdíl koupit si volně vystavenou nakrájenou šunku u prodejního chladicího pultu (třeba v marketech Albert, Billa, Coop nebo v malých uzenářstvích atd.) a nebo nakrájenou šunku ve vakuovém obalu, která musí v chladicím regálu ležet několik měsíců. Zatímco první šunka žádné velké množství konzervantů v sobě obsahovat nemusí, protože bude do týdne spotřebována, u šunky druhé je nutné naplnit konzervačním plynem také obal - aby nevšedně trvanlivá šunka mohla u Lidla za teploty 5 stupňů Celsia ležet v prodejních chladicích regálech až do ukončení data spotřeby třeba 6 měsíců a přitom být neustále poživatelná...!

Pro názornost jiný příklad. Čím vším asi musí být ještě naplněné, aby v prodejnách při teplotě 20 stupňů Celsia dokázaly vydržet, zejména dětmi oblíbené, různými náplněmi plněné oplatky, sušenky a croissanty a být celé dva roky chuťově výborné...!? Nemám v úmyslu nikoho strašit a ani navádět, co má kdo a proč jíst, protože každý si podle vlastního uvážení může jíst co chce. Ale aspoň za minimální pozornost stojí, že potravinářské konzervační látky jsou koktejlem chemických látek, se kterými ještě předtím než jsou z našich tělesných schránek jako nepotřebné po každé konzumaci vyloučeny, musí docela úporně zápasit naše slinivky, žlučníky, játra, ledviny a střeva. Každý, kdo se neživí pouze potravinami čerstvými, spořádá za celý svůj život zcela nechtěně konzervantů více než dost - a proč by jich měl sníst ještě více jen proto, že nesmírně rád pohodlně a rychle nakupuje v diskontních prodejnách Lidl nebo v prodejnách jako je Penny Market a podobných? Co jsou konzervační látky, je uvedeno na https://www.ceff.info/cz/clanek/320/jake-konzervacni-latky-se-pouzivaji

I když se každý den láduje od rána do večera konzervami asi málokdo, na straně druhé o tom, co všechno musí nedobrovolně zkonzumovat v potravinách zakoupených u Lidla, vůbec nijak vážně nepřemýšlí. Vyprávět pohádky "o mimořádném stupni čerstvosti" pomocí reklamního hesla Jednička v čerstvosti proto mohou manažeři od Lidla s úspěchem pouze jen potravinovým analfabetům, kteří se na území České republiky k jejich velkému štěstí vyskytují zatím ve velmi hojném počtu. Jediné doporučení proto může znít - kdo nemá v úmyslu příště znovu hloupě naletět a kupovat potraviny "nadmíru obohacené" o konzervanty, nebude je (i přes líbivou reklamu, a třeba ani při cenově výhodných tematických nebo XXL týdnech) kupovat u Lidla! Podobně, jako řetězce další, peče také Lidl křupavé pečivo ve svých vlastních pekařských pecích přímo v zázemích prodejen ze zmrazených polotovarů. Tvrzení o čerstvosti nového druhu pečiva ze Západu je dodnes sporné a hodně o něm od roku 2012 pochybuje také české ministerstvo zemědělství, kterému se taková definice nelíbí. Kdo snad takové pečivo nezná, bližší podrobnosti najde ve starším zdrojovém článku "Výrobci zmrazených polotovarů mají z nové vyhlášky obavy" viz http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/190135-vyrobci-zmrazenych-polotovaru-maji-z-nove-vyhlasky-obavy/

Jak se mlsným českým zákazníkům postupem času mění jejich chutě, tak údajně úplně stejně rychle a velmi ochotně se nám přizpůsobí také zahraniční řetězce. Bližší informace jsou ve zdrojovém článku "Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké" viz https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/retezce-lidl-tesco-kaufland-snizovani-tuku-cukru.A190521_202732_ekonomika_fih

I když čerstvě připravené hamburgery ihned k jídlu Lidl zatím neprodává, mají je tam v pultech aspoň občas mražené. A protože o diskontu LIdl je známo, že značná část jeho prodávaného sortimentu pochází z kupodivu dost často kvalitativně propíraného Polska, obsahem zdrojového článku "VIDEO: Zásobují české McDonald's hovězím z Polska. Takto maso vyrábějí" je popis, jakým způsobem se právě v Polsku známá lahůdka oblíbená fajnšmekry vyrábí. Bližší viz https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/mcdonalds-ceske-maso-polske-hovezi-restaurace.A190627_115152_ekoakcie_svob

Je rozhodně velmi zajímavé, že německý řetězec Lidl z časů minulých nechvalně známý tím, že před postavením každého nového marketu naprosto bezohledně vykácel na staveništi široko daleko všechny stromy, je nyní v Česku najednou ohromně populární, protože Lidl umí ze všech nejlépe přitáhnout zákazníky a doporučit jim svoje zajímavé slevy. Bližší údaje jsou včetně videa a tabulky ve zdrojovém článku "Největším misionářem slev je Lidl. Akcemi oslovuje šest lidí z deseti" viz https://www.idnes.cz/ekonomika/test-a-spotrebitel/slevy-promoce-diskonty-akcni-letaky-retezce.A190802_150646_eko-zahranicni_fih

Foto u perexu a článku: staženo z https://pixabay.com

Autor: Petr Šindelář | čtvrtek 15.8.2019 9:52 | karma článku: 33.02 | přečteno: 2478x

Další články blogera

Petr Šindelář

Napravovat chyby Sobotkovy vlády se Babišovi stále nedaří

Protože vláda ČSSD, ANO a KDU-ČSL splnila sliby sotva napůl, chce je znovu zrealizovat ANO+ČSSD. Jenže velké plány v potravinové soběstačnosti a nebo v systému sociálních dávek se Babišovi zřejmě nikdy opravdu splnit nepodaří...

3.9.2019 v 9:52 | Karma článku: 18.91 | Přečteno: 626 | Diskuse

Petr Šindelář

Nesamostatná část občanů potřebuje mít nad sebou stálý dozor státu!

Aby měla bez velkých starostí kde bydlet, co jíst, pít a mít si na sebe co oblékat. Dostalo se jí odborné lékařské péče a mohla se spolehnout, že před nepořádkem a řáděním mimozákonných živlů bude vždy spolehlivě ochráněna...

30.7.2019 v 9:52 | Karma článku: 34.42 | Přečteno: 1413 | Diskuse

Petr Šindelář

Kde je zapsán recept na úspěšné vyléčení našeho zdravotnictví?

Hnutí ANO se zatím mnoho plánů splnit nepodařilo. Chce-li Babišova vláda pracovat jinak, bude užitečné změnit ministerstvům sídla a třeba celý tým zdravotnictví posadit na zbývající dva roky rovnou do areálu známé nemocnice...

23.7.2019 v 9:52 | Karma článku: 10.14 | Přečteno: 258 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Václav Mikeska

Informační technologie byly byrokraty nepochopeny

Byrokracie je věčná, na věky věků Amen – moto přesvědčených byrokratů celého světa od samého počátku byrokracie

17.9.2019 v 23:26 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 79 | Diskuse

Jan Machač

Budeme energetičtí králové nebo žebráci?

Česká republika je nyní energeticky soběstačná, elektřinu dokonce vyvážíme. To se však brzy změní a minimálně dočasně se staneme závislými na dovozu ze zahraničí. Je to bezpečné a výhodné?

17.9.2019 v 12:33 | Karma článku: 26.71 | Přečteno: 532 | Diskuse

Luboš Smrčka

Ekonomické počasí? Je to padesát na padesát

Čtyři potěšující zprávy nabídnul internet v posledních dnech. První byla na téma nezaměstnanost, druhá se týkala maloobchodu, třetí zájmu o kancelářské prostory a čtvrtá (ze světa) zlata.

17.9.2019 v 8:31 | Karma článku: 10.89 | Přečteno: 212 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Vzhůru k likvidaci planety

Dostala jsem upřímný strach. A měl by ho dostat každý, kdo si přečte řádky, které se objevily na českém internetu a jsou jen jedny z mnohých v podobném duchu:

13.9.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.81 | Přečteno: 21413 | Diskuse

Josef Košíček

Důchodová reforma je jen průhledná hra s čísly

Až zestárneme my, Husákova děcka, důchodový systém bude brát o dno. A je zcela zbytečné pokoušet se to vyřešit účetními operacemi.

9.9.2019 v 18:19 | Karma článku: 12.78 | Přečteno: 440 | Diskuse
Počet článků 217 Celková karma 24.12 Průměrná čtenost 1386

Moje články s často zcela nezbytnou dávkou ironie jsou o věcech a událostech ze života kolem nás a nejen z jižní Moravy.  V minulosti jsem profesně působil v oborech reklamní grafiky a vědecké ilustrace. Nyní jako důchodce (*1949, Blíženec).

Najdete na iDNES.cz