Pondělí 6. února 2023, svátek má Vanda
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. února 2023 Vanda

Škoda. Ze Škody u nás nikdy žádná Dacia nebude!

28. 06. 2021 9:52:00
Budoucnost výroby automobilů na území ČR byla již nalinkována a věrní zákazníci při zachování zájmu o tradiční značku si budou muset sáhnout do kapsy hlouběji. A nebo těžce zradit a podívat se blíže na auta od výrobců jiných...

Představitel koncernu Volkswagen v roce 2020 docela dost hanlivě prohlásil, že "ze Škody nikdy žádná Dacia nebude". Občanům Česka jinými slovy oznámil, že z výrobních linek VW na území ČR od časů skončení výroby Favoritů/Formanů nikdy žádná lidová vozítka za přijatelnou cenu sjíždět nebudou... A důkazem jeho tvrzení bude letošní Fabia čtvrté generace. I když je původním odvážným skicám konstruktéra opět na 100 honů vzdálena a připomíná další tuctové vozidlo pro konzervativní zákazníky, proti předchozímu modelu bude o 11 cm delší, mít kufr větší o 50 litrů a bude vybavena nepotřebným příslušenstvím, bez jakého by se řada motoristů obešla - a její cena bude začínat na 330 tisících Kč...! Pro srovnání: konkurenční Renault Clio přijde na 315 a Dacia Sandero na 240 tisíc korun. Bližší údaje k tématu jsou ve starším zdrojovém článku "Škodovka změní kurz. Proč z ní nebude druhá Dacie" na https://www.penize.cz/doprava/419813-skodovka-zmeni-kurz-proc-z-ni-nebude-druha-dacie

Až se premiér další české vlády bude chtít chlubit, jak se nám tady všem pod jeho vedením skvěle daří, letošní velký ekonomický problém přeroste Česku přes hlavu i do roku příštího. Německá automobilka Volkswagen (jako jeden ze dvou údajných tahounů českého průmyslu) totiž nedávno začala kvůli nedostatku čipů odvážet na odstavné parkoviště letiště u Hradce Králové na návěsech nepojízdné, nedokončené vozy Škoda. Tam jich může (z nyní již nedokončeného počtu 33 tisíc vozů) odstavit až 1 800. Až se někdy budou výsledky firmy VW počítat nikoliv podle počtu vozů vyrobených, ale pouze prodaných, její výsledky budou vypadat jinak. Místo toho, aby se Škoda začala "chytře opičit" po firmě Renault, která bude na palubní desky pro stejný nedostatek čipů místo digitálních na čas instalovat klasické přístroje ručičkové, tak Škoda /k nemalé radosti konkurence/ se raději rozhodla výrobu zastavit...!! Bližší údaje jsou ve dvou zdrojových článcích "Škoda skladuje nedokončené vozy na královehradeckém letišti. Chybějí čipy" a "Škodovce chybí čipy, nedodělá pět tisíc aut týdně. Zruší proto desítky směn" na https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-skladuje-nedokoncene-vozy-na-kralovehradeckem-letisti-chybi-cipy-40359435 a https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/skoda-auto-nedostatek-cipu-dovolena-vyroba.A210623_085941_ekoakcie_mato

Ze dvou škodovek, které jsem dříve vlastnil, zmíním tu nejstarší. Tou byla Škoda 120 L s rokem výroby 1979 a s prodejní cenou 59 tisíc Kčs. Tento vůz bylo možné tehdy - třeba bohatost směsi a otáčky normálně seřizovat šroubovákem, což je v dnešní době elektronických řidících jednotek a u motorů bez karburátorů něco absolutně nemožného. Odmrazit a odmlžit u tohoto vozu s motorem vzadu čelní okno, vyžadovalo vždy velkou trpělivost. Řečeno ale jinak, škodovky modelové řady 105/120 topily normálně celoročně. Protože teplovodní hadice chlazení od motoru vzadu vedly chladicí kapalinu do chladiče na čelní masku a zpět pod podlahou kabiny pro posádku...! A když se dýchavičné škodovce v létě v kopcovitém terénu začala podle ručičky teploměru na palubní desce přehřívat voda, na její účinné zchlazení fungoval recept jediný - snížit rychlost jízdy, páčkou pustit topení a otevřít okna...!

Stejně, jako nebylo možné si vybírat škodovku podle vzhledu před 40 lety, není to snadné ani dnes. U značky Škoda předznamenaly modely Yeti, Rapid a Scala počátek historie fádní doby "kisnovité". Konstruktérovi možná posloužily pro inspiraci dodávkové a sanitní vozy Škoda 1202 STW /Station Wagon/ z let 1961-1971, lidově zvané stejšna. Od předloňska tak začaly z výrobních linek sjíždět celkově nezajímavé totožné tvary karoserií "crossover", vycházející z SUV v několika šířkách, výškách a délkách - což je nynější modelová řada vozů Škoda Kodiaq, Karoq a Kamiq. Kdo si chtěl v ČSSR ve 2. polovině 80. let pořídit na ježdění něco jiného než škodovku, mohl si tehdy koupit dost vysmívaný licenční Renault 12, pocházející z Rumunska pod názvem Dacia 1300 /později jako 1310, vyráběný až do roku 2006/.

Přitom nescházelo opravdu mnoho a místo Volkswagenu mohl majetkově do AZNP v Mladé Boleslavi začátkem 90. let minulého století vstoupit právě Renault. Je určitě zajímavé, že automobilka Dacia byla založena v roce 1966 právě s pomocí francouzské automobilky Renault - a že společnost Renault v roce 1999 Dacii koupila. Není proto žádnou záhadou, že na čelní místa prodejů nových vozů se dostává právě Dacia. A bude to možná díky tomu, že do některých modelů, jako je třeba Duster, se začaly montovat komponenty japonské automobilky Nissan. A o kterém typu škodovky je možné dnes prohlásit, že má běžně japonskou převodovku?? Další údaje o vozech Dacia včetně fotografií všech starších modelů, které se k nám vůbec nikdy ani nedovážely, jsou na https://cs.wikipedia.org/wiki/Dacia_(automobilka)

S elektrickým pohonem počítá samozřejmě i Dacia. Její o něco málo kratší Sandero přijde v ČR do prodeje letos na podzim pod názvem Spring za přibližně 330 tisíc korun. A v případě zbytečně velkého rodinného korábu Škoda "Enyaq iV" v základní ceně přes milion korun /s deštníkem zdarma/ nastanou odbytové potíže velmi brzy hned potom, co se počáteční zájem několika tisíců českých zájemců o tento vůz během druhého roku výroby nasytí...! Další údaje k tématu jsou ve zdrojovém článku z 27. 5. "Auta rychle zdražují, včetně ojetin. Na nové si počkáte klidně rok" na https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ceny-auta-zdrazeni-ojetina.A210526_173152_automoto_fdv

Foto u perexu a článku: autor

Autor: Petr Šindelář | pondělí 28.6.2021 9:52 | karma článku: 17.36 | přečteno: 596x

Další články blogera

Petr Šindelář

Sotva si po covidu trochu oddechlo, už má zdravotnictví potíže!

Vinou globalizace mizí z lékáren léky za miliony a mění se na prodejny potravinových doplňků. Šance dostat zpět část doplatků za léky, se pro nedostupnost zdražených léků snižuje a životně důležité léky zajišťuje sám předseda...

30.1.2023 v 9:52 | Karma článku: 32.58 | Přečteno: 4499 | Diskuse

Petr Šindelář

Jak se daří plnit význam hesla Spolu dáme Česko dohromady (1)

Dražší jízdné ve vlacích může počty cestujících snížit. Proč ministr Fialovy vlády Síkela kupuje ropu jinému státu, a nebo proč jiný ministr straší, že auta budou jen pro boháče, a že zavede kroky, co budou občany bolet, jsou...

9.1.2023 v 9:52 | Karma článku: 24.59 | Přečteno: 632 | Diskuse

Petr Šindelář

Námitky občanů na Fialovu vládu se začínají množit (3)

Loni jako politikové opozice stovek nápadů plní, se jako ministři nové vlády i přes nízké počty nákaz covidem letos veselit přestali. Pro nepostavenou lanovku, halu a pro starý jednací řád Sněmovny padá kritika občanů na hlavy...

27.12.2022 v 9:52 | Karma článku: 26.41 | Přečteno: 875 | Diskuse

Petr Šindelář

Podpora pracovitosti podle ministra práce a sociálních věcí Jurečky

je výsměchem pracujícím. Aby ušetřil státu peníze, nesníží platy vládě, ale finance sebere pracujícím, co momentálně nepracují. A těch, co nepracují vůbec, si nevšímá. Nápad omezit podporu nezaměstnaným pochází z dílny ministra...

5.12.2022 v 9:52 | Karma článku: 27.01 | Přečteno: 734 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Tatíček

Tak teda o té demokracii

Vidím, že se s pojmem "demokracie" čaruje dnes podobně jako za bývalého režimu s pojmem "komunismus". Ne, nikdo tady nežil v komunismu ani nežije dnes v demokracii.

5.2.2023 v 20:56 | Karma článku: 13.82 | Přečteno: 221 | Diskuse

Štěpánka Bergerová

„A proč se ti nechce?!“

Na žebříčku smrtelných otázek mám tuto asi nejvýš. O lidech,kteří ji dokáží položit, si hned udělám velmi barevný, či vlastně nebarevný obrázek ...

5.2.2023 v 20:37 | Karma článku: 7.23 | Přečteno: 177 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Dilemata naší doby

Před obědem jsem se vydal na zahradu. Nasypat ptáčkům, zavěsit nové lojové koule. Ženu jsem nechal doma. Odpočívat. Jsem introvert, jezevec. Nudu neznám, samota mi nevadí; dopřána mi je ovšem minimálně.

5.2.2023 v 19:11 | Karma článku: 8.88 | Přečteno: 116 | Diskuse

Miloslav Závorka

Proč český národ opakovaně volí za prezidenta komunistu?

Jsme snad jako národ stádo hlupáků? Nepamatujeme si, co bylo před rokem 89? V 89. jsem byl prvně v životě hrdý,

5.2.2023 v 18:38 | Karma článku: 19.24 | Přečteno: 339 | Diskuse

Tomáš Flaška

Kdo jiný by měl vstoupit do NATO, když ne Ukrajina?

NATO je obranný spolek. Jeho členové si garantují vzájemnou výpomoc v případě napadení. Ukrajina v NATO není a brání se už rok sama. Dokáže si někdo představit platnějšího člena?

5.2.2023 v 17:07 | Karma článku: 31.01 | Přečteno: 1169 | Diskuse
Počet článků 299 Celková karma 27.65 Průměrná čtenost 1198

Moje články s často zcela nezbytnou dávkou ironie jsou o věcech a událostech ze života kolem nás a nejen z jižní Moravy.  V minulosti jsem profesně působil v oborech reklamní grafiky a vědecké ilustrace. Nejsem členem žádné politické strany a ani hnutí - a protože je pokládám za zbytečné, od roku 2016 nechodím k žádným volbám. Nyní jako důchodce (ročník 1949, Blíženec). 

 

 

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....